۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲
کد خبرنگار: 3042
کد خبر: 83579528
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمیسیون ویژه؛ طرح جدید نمایندگان مجلس برای پیگیری بازداشت‌ها

تهران- ایرناپلاس- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می­‌گوید که تعدادی از نمایندگان درصددند کمیسیون ویژه‌ای برای پیگیری بازداشت­‌های حوادث اخیر تشکیل دهند و در هفته اول بعد از تعطیلات مجلس، طرح آن به هیأت رئیسه تقدیم می‌شود.

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این پرسش که مجلس تا کنون چه پیگیری­‌هایی برای بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر انجام داده است، به ایرناپلاس می‌گوید: قبل از تعطیلات مجلس قرار شد «کمیسیون ویژه» تشکیل شود تا ساختار قانونی هم داشته باشد. ما کمیسیون ویژه را پیگیری کردیم زیرا «کمیته حقیقت‌یاب» باید ذیل سایر کمیسیون‌ها مثلاً کمیسیون امنیت ملی و یا اصل ۹۰ قرار بگیرد و بنابراین پیگیری از طریق آن سخت‌تر است.

سلحشوری ادامه داد: البته کمیسیون ویژه، باید در مواقع اضطراری شکل بگیرد که در حال حاضر نیز به نظر من، اضطرار وجود دارد. همچنین در کمیسیون اصل ۹۰ نیز این موضوع مطرح‌شده و آنها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که کمیسیون ویژه باید تشکیل شود.

نماینده مردم تهران همچنین خبر می‌دهد که قرار شده است در تعطیلات مجلس طرح کمیسیون، نوشته شود و در هفته اول مجلس بعد از تعطیلات، طرح آن به هیأت رئیسه تقدیم شود. آقایان علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران، بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز و محمدجواد فتحی دیگر نماینده مردم تهران و تعدادی دیگر از نمایندگان پیگیر این ماجرا هستند.

او همچنین بیان می‌کند که طرح کمیسیون ویژه باید با امضا ارائه شود، طرح آن نیز در صحن علنی مجلس اعلام و فوریت آن مشخص شود اما این قابلیت را دارد که ظرف ۴۸ ساعت، تصویب شود. او در در ادامه می‌گوید: ما پیشنهاد دادیم این کمیسیون تشکیل شود تا با همکاری ۱۰-۱۵ نفر از نمایندگان این ماجرا را پیگیری کنیم.

سلحشوری اضافه می‌کند که این طرح از طرف فراکسیون امید مجلس نیست و درواقع تعدادی از نمایندگان در حال پیگیری آن هستند.

مراجع رسمی آمار کشته‌شدگان را اعلام کنند

همچنین سلحشوری معتقد است: بهتر است نهادهای امنیتی کشور آمار کشته‌شدگان را اعلام کنند زیرا به نظر من بهتر است که یک مرجع اطلاع‌رسانی رسمی، تعداد کشته‌شدگان را اعلام کند. همچنین اگر این نهادها اعلام نکنند، باعث می‌شود مردم به رسانه‌های غیرخودی روی بیاورند و آن رسانه‌ها هم مشخص نیست که آیا اطلاعات درستی در اختیار خواهند گذاشت یا نه؟

با شروع اعتراضات به افزایش قیمت بنزین و گرانی آن، تعداد قابل‌توجهی از مردم و دانشجویان در شهرهای مختلف کشور بازداشت شدند که با توجه به قطعی اینترنت اطلاعات درستی از آمار بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان در دست نیست. البته در روزهای اخیر تعداد زیادی از دانشجویان بازداشتی با تامین قرار آزاد شدند. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه  نیزدیروز در یک نشست خبری اعلام کرد: تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از انگشتان یک دست است. اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره تعداد دانشجویان بازداشت‌شده در حوادث اخیر گفت: در این حوادث بازداشتی‌ها از اقشار مختلف مردم بودند و تعدادی را که در زمره دانشجویان بودند، جزو اراذل‌واوباش نمی‌دانیم.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.